מועצות ההסכמה המקומיות סוגרות שנה

אם הייתם מציצים אל האולם הקטן הזה במתנ"ס אשדוד, הייתם רואים בו עשרה אנשים ונשים בעלי צביון חרדי וחילוני יושבים במעגל ומדברים. לא הייתם יכולים לנחש שהאנשים האלה הצליחו להוביל נציגים של הציבור החרדי והחילוני במקום מגוריהם לדבר על הנושאים הבוערים ביותר בממשק שבין חילונים לחרדים, כמו מצעד הגאווה, צביון השבת וההתנהלות החרדית בתקופת הקורונה.

מיהם האנשים האלה? ברוכים הבאים למפגש סיכום השנה של מובילי מועצות ההסכמה המקומיות של הקונגרס הישראלי.

מועצות הסכמה מקומיות: המקום שבו הציבור מצפה למצוא פתרונות

הדרך להגיע להסכמות חברתיות בישראל המשוסעת אינה פשוטה. היא מצריכה עבודה במתודולוגיה סדורה מבוססת מחקר מצד אחד, ותוך מגע ישיר עם השטח מצד שני. לאחר שהפעיל הקונגרס הישראלי "מועצת הסכמות" ארצית לענייני דת ומדינה, החליט הקונגרס להפעיל גם מועצות הסכמה מקומיות הבנויות מתושבי אזור מסוים ודנות באתגרים פרטניים המאפיינים את אותם אזורים.

"ההחלטה להקים מועצות הסכמה מקומיות", מסביר ד"ר גלעד וינר, מנהל הקונגרס הישראלי, "התקבלה, בין השאר, על סמך מחקר שערכנו ולפיו רוב הציבור הישראלי היה רוצה למצוא פתרונות לסוגיות של דת ומדינה דווקא במישור המקומי, ולא במישור הלאומי. לפי משאל שערכנו, 68% מהמשיבים סבורים שההכרעות בסוגיות כמו תחבורה ציבורית ופתיחת עסקים בשבת צריכות להיות מוכרעות במישור המקומי ורק 32% מהמשיבים סבורים שהפתרון צריך להגיע מהכנסת או מהממשלה".

הפעילות של מועצות ההסכמה המקומיות נבנתה בשיתוף עם ארגון "פלוגתא". לשנת 2020 נבחרו חמישה מרחבים גיאוגרפיים לפעילות: ירושלים, אשדוד, רחובות, מודיעין–מודיעין עילית, ובני ברק–רמת גן–גבעתיים. לכל מועצת הסכמות מקומית נבחרו שני מובילים: חרדים וחילונים, אשר קיבצו סביבם נציגים מקומיים בעלי קשת רחבה של דעות. מה התרחש במפגשי המועצות האלה, אילו פעילויות התקיימו בעקבותיהם ומה מתוכנן הלאה? בדיוק לשם כך נפגשו מובילי המועצות המקומיות באותו מתנ"ס באשדוד.

מועצות ההסכמה המקומיות סוגרות שנה

"נותרנו פעורי פה מפעילות מועצות ההסכמה המקומיות"

מפגש הסיכום נפתח בלימוד משותף של מובילי המועצות המקומיות, והמשיך בשיח על החוויות של מובילי המועצות במקומות השונים. המסקנה המעניינת מאותה החלפת חוויות: על אף שהמתודולוגיה של פעילות מועצות ההסכמה היא אחת, כל מועצת הסכמות דנה באתגרים שונים, והתנהלה בדרך ייחודית לה. בעוד מועצת ההסכמות של אשדוד דנה בנושאים כמו אכיפה שוויונית של קנסות קורונה בין מגזרי העיר, דנה מועצת ההסכמות של ירושלים על הדרך שבה שכונות ירושלמיות צריכות להתנהל, ומועצת ההסכמה של רחובות על הדרך לחלוק במשותף את הבריכה העירונית.

לא רק דיונים התקיימו במועצות ההסכמה, אלא גם פעילויות שטח שהתגבשו כתוצאה מהן. כך, למשל, יזמה מועצת ההסכמות באשדוד את מבצע "אכיפה לטובה" שבו חילקו חברי המועצה לתושבי העיר "קנסות חיוביים" למי שהקפיד על הכללים, יוזמה שלבסוף התגלגלה גם אל משטרת ישראל. מועצת ההסכמות של ירושלים חיברה את "מסכת שכנים" ובה הסכמות לחיים משותפים בעיר, ואף יזמה קמפיין אומנותי ייחודי שעיטר את תחנות הרכבת הקלה בירושלים. מועצת ההסכמות של רחובות גיבשה פעילות התנדבותית עבור אוכלוסיית הקשישים בעיר, תחת השם "בידוד ללא בדידות", ואף פעלה בשיתוף מרכז הגישור בעיר להכשרת מגשרים בסוגיות של דת ועיר. גם מועצות ההסכמה של אזור מודיעין וגוש דן דנו בסוגיות קונקרטיות האופייניות לאזוריהן כמו שימוש בפארק ציבורי בימי חול המועד, והעידו על רצון להמשיך בפעילות.

"מועצות ההסכמה המקומיות הן חלק משמעותי בפעילות הקונגרס הישראלי. זו פעילות שטח שמוזנת ומזינה את שאר הפעילויות שלנו, בין אם מדובר בפעילות המחקרית-אקדמית שלנו, בין אם בפעילות שלנו בקרב הציבור הרחב ב'מועצת העם', ובין אם בהשפעה שלנו על קובעי מדיניות", מסכם ד"ר וינר את נקודת השקפתו לגבי חשיבות פעילות מועצות ההסכמה.

"נותרנו פעורי פה מפעילות מועצות ההסכמה", מודה דניאל קנדלר, מנהל פלוגתא, ומדגיש שההישג מרשים מאוד גם נוכח העובדה שפעילות המועצות התרחשה בצל משבר הקורונה, ובמפגשים שחלקם מקוונים.

מועצות ההסכמה המקומיות סוגרות שנה

מועצות ההסכמה המקומיות 2.0: עולים עוד קומה

נראה כי הצלחת פעילות מועצות ההסכמה רק הגבירה את התיאבון של הקונגרס הישראלי. "אנחנו רואים שהקונגרס הישראלי מצליח להביא אל השטח ידע וכלים שמסייעים לאנשים מהשטח להפוך לכלי רלוונטי הן להסכמות במחלוקות קונקרטיות, הן לדיוני עומק על הסכמות עקרוניות והן לפעילויות משותפות מדהימות", מציין ד"ר גלעד וינר ומוסיף: "אנחנו רוצים להמשיך את הפעילות הזו ולהרחיב אותה למקומות נוספים, ולכן אנחנו מחפשים עכשיו עוד מובילי מועצות הסכמה מקומיות".

מיהם האנשים שמתאימים להוביל מועצות הסכמה מקומיות? לאחר ששוחחנו עם מובילי המועצות המקומיות של 2020, אפשר לשרטט מהו סוג האנשים שמתאים לתפקיד המאתגר הזה. המובילים צריכים להיות קודם כול אנשים ונשים שאכפת להם ורוצים עתיד משותף טוב יותר. שנית, הם צריכים להיות נטועים עמוק בתוך הקהילות העירוניות שלהם: להכיר את העיר ותושביה, את האתגרים הקונקרטיים העומדים לפתחם, את הצרכים השונים והאינטרסים השונים בעיר או באזור. ולבסוף, הם צריכים להיות מוכנים ללמוד וללמד: ללמוד בעזרת הקונגרס הישראלי את הכלים המסייעים לדיונים שמובילים להסכמות ולפעילויות משותפות, וללמד את מועצות ההסכמה שלהם איך לעבוד יחד למען מטרה משותפת.

מה יקבלו המובילים בתמורה? כמובן, סיפוק רב מהפעילות עצמה ומתרומתה לאיחוי השסעים בחברה הישראלית, אך גם הרבה ידע וכלים שהם ירכשו לעצמם, בצד מימון שיאפשר למועצות להוציא אל הפועל את היוזמות שלהם ולראות אותן משפיעות בשטח.

אבל יש עוד משהו שניכר שמובילי מועצות ההסכמה מקבלים מהפעילות, ובדבר הזה יכול להבחין די בקלות מי שמתבונן בהם מהצד: הם זוכים להכיר אנשים, שהם אולי בני פלוגתא רעיוניים שלהם, אך הופכים להיות החברים הכי טובים שלהם, לכל החיים.

שיתוף ושליחה

לוגו

עוד במגזין

לוגו
דילוג לתוכן