סוכות הסכמה בת"א

בימים אלה של קמפיינים פוליטיים סוערים לקראת עוד סבב בחירות, דומה שהשסעים בחברה הישראלית רק הולכים ומעמיקים. דווקא על רקע האווירה זו, עלתה דרישה מתוך מועצות ההסכמה השונות של הקונגרס הישראלי ברחבי הארץ להשתמש בחג הסוכות כמועד שיציג תמונה אחרת, מלאת תקווה. מתוך הפעילות של מועצות ההסכמה, נולד פסטיבל "הסכמות בסוכות": פעילות להכרה ולחיבור חלקיה הצבעוניים והשונים של החברה הישראלית, אשר תקבע עובדות בשטח ותכריז בקול רם וברור כי רוב הציבור הישראלי רוצה חברה מלוכדת יותר, כזו שיכולה לבנות הסכמות על החיים המשותפים כאן.

מה כללו אירועי הפסטיבל? הרבה: החל ממעגלי שיח בסוכת הסכמות שהקמנו בכיכר ציון שבירושלים, דרך מתחם פופ-אפ של שיח, קפה ומאפה בתל אביב, ועד האירוע המרכזי לכל המשפחה בעיר חריש. מי שלא הצליח להגיע לאחד ממתחמי ההסכמות שלנו ערך אירוע פרטי בסוכה שלו, בעזרת "ערכת הסכמות", ערכת הפעלות המעודדת תרגול של כלים גישוריים על סוגיות במחלוקת, עם משפחה וחברים.

מעגלי שיח בכיכר העיר: הסכמות בסוכות בירושלים

ביום הראשון של חול המועד סוכות, התכנסו תושבים ועוברי אורח בירושלים למעגלי שיח שהתקיימו בסוכת הסכמות שהקמנו יחד עם עיריית ירושלים בכיכר ציון במרכז העיר ההומה. מחוץ לסוכה הוצגה תערוכה עם מידע על החברה הישראלית, ששימש הקדמה לנושאים שדוברו במעגלי השיח שהתקיימו בתוך הסוכה.

את מעגלי השיח ניהלו מובילי מועצת ההסכמות הירושלמית, אדיר שוורץ, חבר מועצת העיר ירושלים, והרב חננאל סהר. על קפה ומאפה, הכירו המשתתפים זה את זה ודנו בסיפורי מקרה הצפים מתוך חיים משותפים בעיר הבירה. חרדים וחילונים, צעירים יותר וצעירים פחות, ישבו במעגלים ודנו בנושאים הבוערים שעל סדר היום העירוני: תחבורה ציבורית בשבת, שכונות מעורבות של חרדים עם חילונים ומתווה הרכבת הקלה העוברת בשכונות חרדיות.

מעגלי השיח המשיכו אל תוך הערב, ותושבי העיר, שאך לפני כמה שעות היו זרים זה לזה, נראו הולכים באיטיות יחד דרך מדרחוב בן-יהודה הססגוני, וממשיכים לשוחח ולדון בנושאים שהצריכו עוד עיון והעמקה.

"ההסכמות חייבות להגיע מלמטה, מאיתנו": סוכת ההסכמות בתל אביב

בתל אביב אומנם לא חסרים בתי קפה, אך בסמוך לסוכת העירייה ברחבת בית אריאלה צץ לו בית קפה קצת אחר. התפריט בבית הקפה שלנו היה קבוע, וכלל קפה ומגוון מאפים, אך נושאי השיחה בשולחנות היו מגוונים מאוד, והוצעו כ"תפריט" לשיחה על החברה הישראלית. מתחם הפופ-אפ התמלא מהר מאוד, וסביב השולחנות בבית הקפה שלנו התכנסו תושבי תל אביב בקבוצות קטנות. בשולחן אחד ישבו זוג חילוני מבוגר עם צעיר מסורתי ותלמיד ישיבה. באחר, תל אביבית ותיקה ניהלה שיחה ערה עם בחור בחולצת בני עקיבא וצעירה יוצאת קהילת אתיופיה.

בין השולחנות "מלצרו" חברי מועצת ההסכמות התל אביבית: חרדים, חילונים ודתיים, שסייעו בניהול נושאי השיחה תוך שימוש בטכניקות של גישור חברתי.

לקראת סוף הפעילות, התקיים במתחם מפגש עם סגן ראש העיר, מר חיים גורן, אשר ליווה את האירוע מטעם עיריית תל אביב-יפו. גורן הדגיש את החשיבות בהסכמות שמגיעות מלמטה: "כשהתחלתי את דרכי בפוליטיקה אמרו לי שבשביל לקבל קולות אני צריך לבחור ציבור שנגדו אני יוצא", אומר גורן בגילוי לב, ומסביר את ה"היגיון" העומד מאחורי האסטרטגיה הזו: "כדי להגדיר את עצמם, פוליטיקאים מבדילים את עצמם זה מזה ותוקפים זה את זה. זו בדיוק הסיבה שההסכמות חייבות להגיע מלמטה, מאיתנו", מסכם גורן. "הציבור לא באמת רוצה בכל המחלוקות האלה. אנחנו כאן כדי למצוא את המכנה המשותף ולהגיע להסכמות". אנחנו חותמים על כל מילה.

סוכת הסכמה ת"א

אירוע "הסכמות בסוכות" המרכזי: יריד חגיגי לכל המשפחה בחריש

את האירוע המרכזי בחרנו לקיים בפארק העירייה בחריש. הסיבה: חריש היא עיר חדשה, המורכבת מחלקים שונים של החברה הישראלית, מה שמוליד לעיתים אתגרים, אך לא פחות חשוב מכך – הזדמנויות מצוינות לפתח שיח של הסכמות ולהגיע לתובנות משותפות. זו הסיבה שבחריש מתקיימות השנה מספר מועצות הסכמה של הקונגרס הישראלי.

כל הפעילויות ביריד עסקו בהסכמות: הצגה לילדים על הכרת האחר, מתחם סדנאות יצירה המעודד עבודה משותפת, "עץ הסכמות" לטיפוס אתגרי, מתחם מציאות מדומה המחייב פעילות משותפת בין ילדים כדי לפתור בעיה, מופע תיאטרון "פלייבק" על החיים של חרדים, דתיים וחילונים בעיר חריש, ומתחם שיח ואפל-בר ייחודי.

המפגשים האישיים בין אלפי התושבים שהגיעו לאירוע, שנפתחו בשעות אחר הצוהריים החמימות, התחילו עם גוון מסוים של היסוס; אך עד שהשמש שקעה, כמה שעות מאוחר יותר, שיחות ערות שזורות בצחוק ורצינות מילאו את הפארק. התושבים מהשכונות השונות ישבו בנינוחות זה ליד זה, דיברו על השונה ביניהם, אך בעיקר – על המשותף.

יצחק קשת, ראש העיר, שכיבד את האירוע בנוכחותו, אמר כי החברה הישראלית הגיעה להקצנה וקוטביות בין חלקיה שאולי לא נראתה כבר עשרות שנים. "אחד הדברים שגרמו לכך זה העידן הטכנולוגי", הוא קובע, ומסביר: "ברגע שנוצרה היכולת להתבטא בלי לראות את האדם שעומד מולך – הפכו ההתבטאויות לקיצוניות. אבל אתה יכול לראות את האנשים שהרגע התכתשו ברשת – נפגשים בכניסה למאפייה מתחת לבית ומדברים אחרת לגמרי, בצורה נעימה ושלווה. זה פשוט מדהים. זה קורה כי יש משהו מאוד טבעי בתקשורת בין-אישית שמחברת. זו אחת הסיבות שאנחנו כאן היום – נפגשים פנים אל פנים גם עם אנשים שאיתם אנחנו אולי לא מסכימים על הכול".

יעל עינהר, רכזת מועצות ההסכמה בעיר חריש, הוסיפה ואמרה: "זה מאוד מרגש, מה שאנחנו רואים היום. אומנם בהגדרה השטחית אני חילונית, אבל אני מאמינה שהיופי של החברה הישראלית הוא דווקא בצבעוניות ובשוני שמרכיב את הציבור הישראלי. אם יושבים ומדברים – אפשר להגיע להסכמות. אף אחד לא מצפה שמישהו ישנה את כל תפיסת עולמו, אבל בהחלט אפשר להגיע להסכמות קונקרטיות, להסכמות שמובילות להשפעה אמיתית בשטח. הקהל הצבעוני שהגיע היום הוא דוגמה ומופת לכך שזה אפשרי".

סוכת הסכמה חריש

ד"ר עו"ד גלעד וינר: "לשמור על הביחד אבל גם על הייחודיות בכל קבוצה"

ד"ר עו"ד גלעד וינר, מנהל הקונגרס הישראלי, סיכם את שלל האירועים שהתקיימו במהלך חג הסוכות: "הקונגרס הישראלי מסייע לחברה הישראלית להגיע להסכמות בתוכה. זה לא אומר לוותר על העקרונות של כל אחד, זה כן אומר לשמור על הביחד אבל גם על הייחודיות בכל קבוצה וקבוצה. את זה עשינו השבוע בעזרת מועצות ההסכמה ברחבי הארץ – נפגשנו עם תושבים שחושבים אחרת זה מזה, אבל יחד הם גדלו, תוך כדי ששמרו על הייחודיות שלהם".

אנחנו מודים לעשרות אלפי הישראלים שהשתתפו בכלל הפעילויות בשטח ובדיגיטל, ולכל המצטרפים החדשים לקהילת "מועצת העם". אם גם אתם מאמינים שאפשר להגיע להסכמות בחברה הישראלית, שיאפשרו חיים משותפים בצל המחלוקות בין ימין לשמאל, בין דת למדינה ובין ערבים ליהודים – מועצת העם היא המקום בשבילכם: הצטרפו היום, ותוכלו להשתתף באירועים הקרובים, ולחוות ישראל אחרת, מלאת תקווה.

לפרטים ולהרשמה >>> מועצת העם

שיתוף ושליחה

לוגו

עוד במגזין

לוגו
דילוג לתוכן