התקיים המפגש הרביעי של "תוכנית התיכונים למנהיגות במשפט" הנערכת בשיתוף פעולה של מרכז מנומדין למשפט יהודי ודמוקרטי והקונגרס הישראלי. התוכנית מפגישה בין תלמידי תיכון דתיים וחילונים במטרה לדון בסוגיות הליבה הקשורות במתח היהודי-דמוקרטי בישראל. הפעם עסק המפגש ביחסי מגדר במדינה יהודית ודמוקרטית.

ראשית התכנסו התלמידים למליאה ושמעו הרצאה מפיה של עדינה בר שלום, מייסדת המכללה החרדית ירושלים וכלת פרס ישראל, על מפעל חיים ותרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. התלמידים זכו לשמוע בהרצאה על פעילותה היזמית-חברתית של בר שלום והכירו את הזווית הייחודית שלה על מגדר בחברה החרדית. בעקבות ההרצאה התפתחו דיונים בקרב התלמידים על מקומן של נשים בחברה החרדית.

בהמשך היום עבדו התלמידים בקבוצות, הבינו יחד מהו מגדר, ושוחחו על המאפיינים השונים של המרחב הציבורי. לאחר מכן למדו יחד דפי מקורות של פסקי דין המהווים תשתית לדיון המגדרי במדינה יהודית ודמוקרטית ואף למדו על המגדר ביהדות ובבתי הכנסת. במהלך הדיון נגעו בדוגמאות שונות שבהן המתח המגדרי עולה בישראל: בגיוס לצבא, באוניברסיטה, באירועים ציבוריים ועוד. התלמידים הביעו עניין רב בנושא והשתתפו בדיון בצורה מכבדת, ובסוף היום שיתפו שלמדו דברים חדשים שלא ידעו קודם.

"יותר משהתוכנית מפגישה ומחברת בין חילונים לדתיים אני מרגישה שהיא מלמדת את התלמידים לנסח את עמדותיהם בצורה בהירה ומובנת", שיתפה אותנו ירדן גרום, סטודנטית מהפקולטה למשפטים בבר-אילן ומדריכה של אחת הקבוצות. "התלמידים מבינים שהסוגיות שעולות לדיון נוגעות לאנשים של ממש בצידו השני של המתרס, והם לומדים להביע עמדה ולנסח דברים כך שהאדם בצד השני יבין ולא ייפגע".

דילוג לתוכן