על המועצה

מועצת ההסכמות המקומית של ירושלים היא אחת מחמש מועצות הסכמה מוניציפליות שפעלו בערים שונות ברחבי ישראל בשנת תש"ף – 2020. כעיר הבירה של ישראל, וכעיר שהרכב האוכלוסייה שלה מאתגר במיוחד, ישנם לא מעט מתחים ואתגרים עבור התושבים, שמצריכים מענה ובניית הסכמות חברתיות. במסגרת פעילותה התמקדה המועצה בהתמודדות עם מתחים הנובעים ממקומה של היהדות במרחב הציבורי המקומי, תוך יישום של המתודולוגיות, הידע והכלים שהקונגרס הישראלי פיתח.

הרכב המועצה נבנה, בשיתוף פעולה עם ארגון "פלוגתא", בהתאם לאפיון הייחודי של המגזרים בירושלים. כמובילי המועצה שימשו בצלאל שטאובר, פעיל ויזם חברתי חרדי, לצד רון לרמן, יזם הייטק ופעיל חברתי-פוליטי שייצג את הצד החילוני.

בין חברי המועצה ניתן למנות את: מריאנה קוננפלד – דוקטורנטית למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית, פעילה חברתית וממובילות המאבקים בשכונת רמת שרת כנגד התחרדות השכונה, ענת שראל – לשעבר מנהלת השירות הפסיכולוגי החינוכי בעירייה, פעילה חברתית בקריית יובל, מעיין מור – מחנכת, מנכ"לית פאב "המפלצת" בקריית יובל, יעל פרג'ון – מנהלת יחידת ההורות במנהל החינוך בירושלים, פעילה חברתית בקהילה הדתית-לאומית בשכונת קריית מנחם, ינון כהן – מנהל תוכנית "צומחים יחד", בנו של סגן השר איציק כהן מש"ס, קובי שרון – יזם חרדי משכונת בית וגן, מנהל המאבק מול התנגדות התושבים בבית הכרם לבית היולדות החרדי בשכונה, שירה אבנת – עו"ד, מנהלת ועדת דת ועיר בתנועת "התעוררות בירושלים", יהודית דיקמן – אומנית חרדית, ממנהלות יוזמת "שישי משפחתי" ונתן אודנהיימר – מנהל "מדינת ירושלים", פלטפורמת דיגיטל אלטרנטיבית ירושלמית.

מטרות המועצה

  • ירושלים – חלוקה לשכונות הומוגניות נפרדות או לשכונות מעורבות?
  • מהי מידת האוטונומיה ששכונות הומוגניות נפרדות יוכלו לקבל?
  • ההתמודדות השונה של המגזרים בירושלים עם משבר הקורונה
  • יום ירושלים – האם יש חזון משותף לירושלים?
  • כיצד אפשר לעצב מחדש את המרחב הציבורי ביום שאחרי הקורונה?
  • המרחב הציבורי – מהם המסרים המשותפים שהקבוצה מעוניינת להעביר?

מובילי/ות המועצה

רון לרמן

רון לרמן

מוביל המועצה

רון לרמן

מוביל המועצה
יזם הייטק, פעיל חברתי ופוליטי, ראש הלשכה של עופר ברקוביץ'.
בצלאל שטאובר

בצלאל שטאובר

מוביל המועצה

בצלאל שטאובר

מוביל המועצה
בצלאל הוא בוגר לימודי מדע המדינה וניהול ויישוב סכסוכים מטעם אוניברסיטת בר-אילן. נוסף על כך, הוא בעל הסמכה לרבנות מישיבת מיר בירושלים. בצלאל מנהל את מועצות ההסכמה האזוריות של הקונגרס הישראלי ברחבי הארץ, מוביל את מיזם קהילות דיגיטליות של משרד הכלכלה ועיריית ירושלים ומכהן כיו"ר עמותת 0202 נקודות מבט מירושלים. נוסף על כך, הוא מרצה על החברה החרדית ועל יחסה עם החברה הישראלית, ומייעץ לגופים שונים ביזרה העסקית והחברתית.

משתתפי/ות המועצה

מריאנה קוננפלד | ענת שראל | מעיין מור | יעל פרג'ון | ינון כהן | קובי שרון | שירה אבנת | יהודית דיקמן | נתן אודנהיימר

תוצרים ופעילויות

קמפיין סובלנות

קמפיין ייחודי שהתקיים בשיתוף פעולה בין חברות וחברי מועצת ההסכמות הירושלמית של הקונגרס הישראלי, מיזם "פלוגתא" ומרכז הגישור והדיאלוג בקהילה של עיריית ירושלים. הקמפיין הוא תוצר של עיסוק בבניית הסכמות סביב סוגיות המחלוקת בירושלים, ובמרכזו עמד המסר "ירושלים היא המקום שלנו לחלוק". את המסר הזה הפכו שני מאיירים, אחת חילונית ואחד דתי, למיצג אומנותי, שכלל סדרת איורים שהוצגו בתחנות הרכבת הקלה בירושלים במסגרת פסטיבל "ארטליין". הקמפיין היה באוויר במשך כשלושה חודשים, שבמהלכם נחשפו אליו עשרות אלפי תושבים ומבקרים בעיר.

מנהל קהילתי על-שכונתי

במטרה ליצור חיבורים בין המגזרים השונים בעיר, קודמה יוזמה שבמרכזה הרעיון ליצור קבוצת נציגים מהשכונות השונות בעיר, שתהווה חוליה מקשרת בין מועצת העיר ירושלים לבין התושבים. היוזמה זכתה לתמיכה של חברי המועצה, ובימים אלה עובדים על קידומה בפועל.

מסכת שכנים

יוזמה לכתיבת מסכת העוסקת בסוגיית יחסי השכנות בין שני מגזרים בירושלים – חרדים וחילונים. המסכת תכלול מקורות מגוונים מארון הספרים היהודי לדורותיו, לצד הערות והארות פרשניות רלוונטיות של משתתפי המועצה. יוזמה זאת עומדת בבסיס מועצת ההסכמות השנייה שהוקמה בירושלים בשנת תשפ"א – 2021.

מפגשי הסכמות

סדרת מפגשים בין תושבי שכונת רמת שרת לתושבי שכונת בית וגן הסמוכות זו לזו אך מאופיינות בצביון שונה. מטרת המפגשים היא הסדרת הקונפליקטים בין השכונות, והם התקיימו ביוזמת ובהובלת מובילי המועצה.
דילוג לתוכן