תמונת רקע

כדי לנהל דיון פרודוקטיבי בנושאים המצויים במחלוקת, על כל צד לבסס את טיעוניו שלו ולהכיר את טיעוני הצד שמנגד.

אז רגע לפני שאתם יוצאים להגן על העמדה שלכם בחירוף נפש, בדקו אם חשבתם לעומק על הטיעונים השונים שיוצרים את התמונה השלמה. אספנו לכם מקבץ טיעונים ראשוני, ונשמח אם תציעו טיעונים נוספים בתחתית מסמך זה.

 

[א] שירות צבאי/לאומי למגזר הערבי: נושאים הכרחיים לדיון

הנושאים הנדרשים לליבון בכדי לגבש עמדה בשאלה "האם ערביי ישראל צריכים להתגייס לשירות צבאי או לאומי":

 

1. המתח בין הגדרת המדינה כיהודית ודמוקרטית:

  • האם הגדרת המדינה כיהודית מחריגה קבוצות שאינן יהודיות?
  • האם יש סתירה בין רכיב "יהודית" לרכיב "דמוקרטית"?
  • האם ישראל צריכה לשקול את אימוץ מודל "מדינת כל אזרחיה"?
  • האם ערביי ישראל נתפסים כמי שמשתייכים ללאום עוין?

 

2. התייחסות לצה"ל כאל "צבא העם":

  • האם מודל של "צבא עממי", בניגוד ל"צבא מקצועי", מאפשר גיוסם של בני לאום אחר?
  • סוגיית תפיסת השירות בצה"ל ככור היתוך של החברה הישראלית.
  • האם שירות בצה"ל הוא תנאי הכרחי להשתלבות בחברה הישראלית?
  • האם שירות החובה הוא תנאי לקבלת הטבות עבור האזרחים המשרתים?
  • האם בעידן שבו יורדים אחוזי הגיוס לצה"ל עדיין משמש הצבא "צבא העם"?

 

3. ייחודו של "שירות לאומי":

 האם שירות לאומי הוא תחליף ראוי לשירות צבאי?

  • האם שירות לאומי יכול להיות תנאי הכרחי להשתלבות בחברה הישראלית?
  • האם שירות לאומי הוא תנאי לקבלת הטבות עבור האזרחים המשרתים?
  • האם שירות לאומי יכול להיות מוגבל לשירות עבור בני מגזר אחד?

 

4. "ישראליות" מול "יהדות":

  • האם ערביי ישראל הם "פלסטינים שמחזיקים באזרחות ישראלית"?
  • האם ערביי ישראל הם "ישראלים ממוצא פלסטיני"?
  • האם יהודי ישראל הם "יהודים שמחזיקים בתעודת זהות ישראלית"?
  • האם יהודי ישראל הם "ישראלים ממוצא יהודי"?

 

[ב] שאלון מיקוד דעה

באם עמדתכם היא בעד גיוס ערבים לצבא/שירות לאומי – שאלו את עצמכם:

  • האם אפשר לייצר הפרדה מלאה בין הזהות הלאומית לזהות האזרחית?
  • תרחיש אפשרי: אנחנו בעיצומו של מבצע רווי הרוגים ברצועת עזה. עם יד על הלב, עד כמה אתם סומכים על לוחמים ערבים, שיחתרו למגע במלחמה מול אחיהם מעזה?
  • לפניכם תרגיל מחשבתי: בחדשות מדווחים על חטיפתו של חליל, חייל בן 19 מאום אל פחם, בידי הג'יהאד האסלאמי. האם לדעתכם החברה הישראלית תתגייס מקיר לקיר לטובת שחרורו של חליל והאם חליל יהפוך להיות "הילד של כולנו"?
  • האם אתם תומכים בגיוס ערבים כי שירות בצה"ל או שירות לאומי מספקים אפשרות להשתלבות בחברה הישראלית, או מטעם "שוויון בפני החוק"?
  • האם לדעתכם אימוץ מודל של צבא מקצועי יקל את הגיוס לצבא על ערבים?
  • האם אתם בעד גיוס חרדים לצבא?
  • האם יש לאפשר לערבים לשרת בשירות לאומי המוגבל רק לפעילויות הקשורות למגזר הערבי?
  • האם חל שינוי כלשהו בעמדתכם, או באופן הצגת הטיעון שלכם, לאחר שעניתם על השאלות?

 

אם עמדתכם היא נגד גיוס ערבים לצבא – שאלו את עצמכם:

 האם ההתנגדות שלכם נובעת מכך שאתם תופסים את ערביי ישראל כבני לאום עוין?

  • האם צה"ל מבחינתכם מוגדר "צבא העם"?
  • האם לדעתכם ערביי ישראל הם חלק מהעם?
  • במידה שצעירים ערבים יביעו את רצונם להתגייס לצבא או לשירות לאומי – האם עמדתכם תשתנה?
  • מה אתם מרגישים יותר – ישראלים או יהודים?
  • מדוע באסקים יכולים לשרת בצבא הספרדי, וערבים לא יכולים לשרת בצבא הישראלי או לפחות לשרת שירות לאומי?
  • האם אתם גם נגד גיוס חרדים לצבא?
  • האם תמשיכו להתנגד במידה שיוכח כי שירות צבאי או שירות לאומי בקרב הערבים מחזק את תחושת השייכות והנאמנות שלהם למדינה?
  • האם חל שינוי כלשהו בעמדתכם, או באופן הצגת הטיעון שלכם, לאחר שעניתם על השאלות?

 

עברתם על הטיעונים השונים? חידדתם את העמדות? עלו בראשכם טיעונים נוספים שיש לחדד? מצוין:

  • שתפו אותנו בתגובות – מה הטיעונים הנוספים שאתם מציעים?
  • שתפו את המסמך עם חבר שחושב אחרת מכם – וצרו דיון משותף.

שיתוף ושליחה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

40 תגובות

  1. השאלה שצריכה להישאל היא מה ירויח ערבי מזה שהוא ישרת בצבא או בשרות הלאומי

  2. שווה לשאול מה בעלי העניין האזרחים הערבים חושבים.
    מה חושבים על "גיוס ערבים" בעיריית אום אל פחם וטייבה?
    מה חושבים על זה במשותפת

  3. האם הערבים במדינה רוצים להשתלב בחברה, או שמא הם רוצים להתבדל?

  4. האם שירות צבאי בכלל צריך להיות חובה אזרחית?
    האם מדינת ישראל צריכה להמשיך ולסווג את אזרחיה לקבוצות "לאום" ובהתאם לכך להפעיל עליהם מערכת חקיקה שונה (במקרה זה, שירות צבאי)?

  5. תגובה לאיתמר :
    ראשית, אני מתייחס לאזרחי ישראל המוסלמים בלבד ולא לערבים בני דתות אחרות.
    ועכשיו לתגובה :
    1. אני סבור, למרות שמדינת ישראל מנסה בתקופה האחרונה להתנער מ"החוזה החברתי" בינינו, הרי שהשירות הצבאי צריך להישאר כחובה אזרחית ולו רק בגלל השכונה בה אנו חיים.
    2. העניין המשעשע (בעיניי לפחות) הוא שעל פי חוק הם כן אמורים להתייצב לשירות אולם ישנה הוראת כח אדם שלא מגייסים אותם.
    לבסוף, אני סבור שהנכון לחברה הישראלית שברירת המחדל תהיה גיוס לצה"ל, ומי שצה"ל אינו מעוניין לגייס (מכל מיני טעמים) יופנה לשירות לאומי, בעדיפות לשירות לאומי בטחוני בארגוני ההצלה.

  6. איך יושפע חוק זכות השיבה ? האם ימשיך לכלול רק יהודים או גם בני דתות אחרות ?

  7. שירות אזרחי, לא שירות לאומי.
    במדינת ישראל יש כמה לאומים וצריך לתת מקום לכולם.

  8. הערבים עם הם רוצים להיות חלק מבנית הארץ ולהשתתף בנטל ולא להיות ולהישאר שואבי המים במדינה חייבים לעשות שירות לאומי בשנים הראשונות לא יתכם שיהנו מזכויות שוות כמו שאר אזרחי המדינה לקבל ולדרוש שיוויון ללא מחויבות למדינה ולדגל
    אם הם רוצים להיבדל כאזרחים ולא לתת למדינה אז שיחפסו מדינה אחרת שתפרנס אותם ותשמור עליהם ולהנות מביטוח לאומי ושאר ההטבות שהמדינה מתגמלת את אזרחיה הנאמנים

  9. לישראל אין זכות קיום מחוץ להיותה מדינת העם היהודי. כאן זה מתחיל וכאן זה מסתיים. ללא זכות קיומו של העם היהודי בארץ אבותיו הרי שזכותם של הילידים (קובץ הבדואים והמהגרים שחיו כאן לפני העליה הראשונה והשנייה עולה על זכותם של "ישראלים ללא יהדותם". הנצרות יודעת זאת והאיסלם גם הוא ודאי וודאי יודע זאת. "המשכילים" למיניהם "יפה התואר והנפש הפרוגרסיבית" עיוורים מלראות מה שמיליארדי בני אדם רואים ויודעים. ועל כן כול שאלת גיוס מוסלמים לצ.ה.ל. נגזרת מעניין זה. משמע כול עוד האיסלם ברובו אויב ליהדות אין לגייס מוסלמים לצ.ה.ל. – זכות קיומו של צ.ה.ל. מוקנת לו מכוח היותו מגינה של המדינה היהודית! כן יש לגייס מוסלמים לשירות חובה בקהילה האזרחית

  10. אני בעד ונגד , כאילו אני בן אדם שחלמתי להיות בצבא אבל מכיוון שהיה לי תיקים במשטרה לא הצלחתי לתת שירות .
    מצד אחר איני מסכים להתקדם לצבא צעד אחד כל עוד שאני מרגיש שיש סוג של גזענות ושנאה בחברה היהודים ובחברה הערבית .
    גם קשה לעמוד עם המדינה ולהיכנס לצבא כדי לעשות מלחמות נגד אנשים שהם מהחברה הערבית כי אני גם בן אדם ערבי ואזרח נקרא ערבי .
    מצידי לעשות שלום בין המגזרים זה הפתרון הכי טוב וזה משהוא שיעיל ויגרום גם לחברה הערבית לתת שירות למדינה ולצבא ולהסכים ולהתיצב בתנאים כאלה .

  11. אני בעד שיתגייסו לשירות לאומי במגזר שלהם כדי להוציא אותו מהנחשלות שלו. יש להפעיל אותם בפרויקטים לשיפור חזות ותשתיות הכפרים, בפרויקטים לעזרה אנושית כמו לחולים ונכים , לתלמידים וקשישים. להבדיל, אנחנו כחיילי נחל הקמנו ישובים, תיחזקנו אותם ועבדנו בחקלאות בתעשיות קלות שהפכו לתשתית הכלכלית של הישוב האזרחי כשהגיעו תושביו.

  12. המושג פלסטין הנו הגדרה למדינת היהודים – קיסר רומי נתן את השם ובמשך מאות שנים התייחסו למונח פלסטינה כארץ היהודים לכן למוסלמים והנוצרים הערבים אין אחיזה לשפ הזה. בקשר לשרות חובה כמו בכל מדינה בעולם ניקח לדוגמה את רוסיה יהודים שנולדו שם והם אזרחי המדינה שרתו או משרתים בצבא הרוסי כנ"ל בארה"ב יהודים אזרחים שרתו ומשרתים בצבא ארה"ב (בויאטנם נהרגו חיילים אמריקנים ממוצא יהודי)
    לכן גם בישראל אזרחי ישראל ערבים צריך להחיל עליהם את חובת השרות זה יתן להם את הרגשת השייכות למדינה וכל יהיו אזרחים שווי זכויות וחובות ככל אזרח ישראלי ללא קשר לדתו או עדתו.

  13. לדעתי צריך להמשיך בשירות חובה בצבא לאוכלוסיות המזדהות עם המדינה,

    אך לשלם משכורת ראויה לכל מי שמשרתים בצה"ל, כולל בצבא החובה,

    ושכר גבוה ללוחמים שמסכנים את חייהם,
    ותגמולים גבוהים למי שנפצעו ונהרג בקרב.

    ולא להפעיל בכלל שירות לאומי,
    ולא לתת על זה פטורים וזכויות כלל.

  14. לדעתי מי שרוצה מהלאום הערבי לשרת צריך לתת לו בזרועות מחבקות בתנאי שזה באהבה גדולה מצידו ושהוא אוהב את המדינה כמובן שיש כאלו שלא ולכן אם יגיסו אותם אז הם לא ישרתו מהלב . וכן צריך יותר להשתלב בין שני הלאומים וזה מה שיביא לפתרון של הפסקת השנאה

  15. לא צריך חובת שירות אלא צריך צבא מקצועי על טהרת ההתנדבות והמקצוענות עם שכר ותגמול משמעותי לכל החיים ללא הבדל דת גזע ומין אלא נטו מקצוענות……

  16. ערביי ישראל לא יכולים לשרת בשירות חובה במדינת ישראל נקודה. תחשבו על תסריט כזה:
    מסביב למדינת ישראל חיים מדינות יהודיות אחרות, האם יהודי ירצה להילחם ביהודי?!
    מצד שני יש מקום לשלב אותם בשירות לאומי וזה כבר קורה במסות גדולות, אז השאלה כאן האם צריך להכניס את זה כחובה.

    עכשיו אענה לכל המתיפיפים שטוענים שהם שואבי מים/אוכלי חינם ועוד.
    ערביי ישראל משלמים את כל חובותיהם והרבה יותר, משלמים מסים ביטוח לאומי כנסות ( עקב אכיפה מוגברת) ועוד. ומה מקבלים במקביל? אין תוכניות מתאר, חיים בפריפריה, חוסר תקציבים ושרותים כמו תושבי המרכז וחברינו היהודים.
    לכן אין רואה שהמדינה קודם צריכה לתקן את הליקויים האלו ואז לדרוש אפילו לא יהיה צורך לדרוש, הם כבר יתנו לבד

  17. האם יכול להיות שאתם חיים בעולם מדומיין לגמרי משלכם ?
    או שלא הייתם כאן בשבוע החולף .
    או דברים אחרים, אשר מפאת כבודכם אחסוך אותם ממכם .
    אתם אנשים מקסימים .
    אך נאיבים גדולים .

  18. קודם תגייסו את החרדים שלא תורמים כלום למדינה

  19. האם מציאותי, ואין בכך סיכון בטחוני גדול מדי, לגייס לשרות צבאי, צעירים מקרב הציבור הערבי, מקרב ציבור, שיש לו מאווייים לאומים/דתיים להגדרה עצמית ? האם אין בכך סיכון שאסור לנו לקחת אותו ?

  20. להלן תגובתי באופן כללי בלי התייחסות למגזר זה או אחר ,צהל צריך להשאר "צבא העם "ולא צבא מקצועי .כי אנו מדינה קטנה ומה שיקרה שבעילית בניה לא ישרתו ומי ילך כל יוצאי השכבות המוחלשות .כולם צריכים לתרום לחברה ולמדינה .המחוקקים מפחדים מנושא ולא טופל כלל .להלן הצעתי והיא כוללת את כולם .ראשית מי שמתאים לצהל ילך לצהל .ויתוגמל הצורה גדולה יותר מקבוצות אחרות .מי שמתאים למשטרה ילך לשם מגב משטרה כחולה .השאר שזה כולל את כולם ללא הבדל דת מוצא מין .ישרתו שירות לאומי לטובת מקומות שסובלים ממחסור בעובדים .אורך השירות זהה לכולם ..מי שסיים את שירותו יקבל תגמול כספחי מדורג לפי היכן ששירת .החרדים במקום מגוריהם .הערבים בכפריהם וכנל הנוצרים .מי

  21. המשך למכתבי ,ציינתי שהתגמול צצריך להיות מדורג .ולכן חיילים קרביים צריכים לקבל שכר מינימום ולא פרוטות כפי שמקובל היום .והשכר הזה יהי מדורג לפי לוחמים תומכים גובניקים וכו .הצבא זקוק לכולם ,לא צבא מקצועי בשום אופן .כי הסדיר קטן ובעת חירום צריכים מילואים ..גם חיילים במילואים צריכים עידוודד במכרזים והעדפה משמעותית .כיום מי שמשרת במילואים הוא מתנדב נטו .לראייה המלחמת יום הכיפורים לולא צבא המילואים איני יודע היכן היינו היום

  22. הבעיה הראשונה והראשית מתחילה בשם הפרוייקט: ״שרות צבאי/לאומי״. למה להכניס צבא ולאום לתחום שבו רוצים שיתוף פעולה של מגזרי מיעוטים. למה לא להחליף לשם כמו: ״שרות אזרחי״, ״התנדבות בקהילה״. משהו רך ועגול שניתן לעיכול במגזר הערבי והחרדי. כן, גם הם יכולים לקחת חלק במשך תקופה בעשייה לטובת הקהילה בה הם חיים או בסביבה הקרובה. לדוגמא: התנדבות בבתי חולים, עבודה עם קשישים, עבודה ברשות מקומית, ניקוי וטיפוח מרחב הרשות, טיפוח וניקוי דירות לנזקקים, התנדבות בבתי ספר, קידום לימודים למתקשים ועוד. לא חסר נושאים, תחומים ולא חסרה עבודה. לא רק צבא, לא רק לאום.

  23. ראשית אין בעיה בהגדרתה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי, הדבר אינו סותר שיוויון זכויות לאזרחים שאינם יהודים, הדבר קורה היום הלכה למעשה, הבעיות מתחילות כאשר מתחילים לחוקק חוקים סקטוריאלים, החוק צריך להיות אחיד לכלל אזרחי המדינה, בישראל שירות חוק חוק גיוס חובה (צבאי\לאומי) והוא תקף לכל אזרחי המדינה, מי שלא מוכן לקיים את חובותיו האזרחיות לא צריך להיחשב לאזרח עם זכות הצבעה, הוא יכול להיחשב לתושב קבע ללא זכות הצבעה, כל ישראלי שמגיע לגיל גיוס יוכל לבחור אם להתגייס לשירות צבאי\לאומי או להמשיך את חייו בישראל ללא זכות הצבעה, הדבר נכון לערבים וחרדים כאחד וכמובן שמי שפטור ינתן רק למי שמסיבות רפואיות לא יוכל למלא את חובותיו.

  24. יש סופר מדע בדיוני בשם רוברט היינלין שהציג את הפתרון לבעיה הזו :
    האוכלוסיה מתחלקת לשניים ללא הבדלי דת מין וגזע .
    1. אנשים שמתגייסים לצבא ( במקרה זה = חיל החלל ) , מתחייבים בחוזה לשרת את התקופה הנקובה , ועם גמר החוזה הם זוכים ונהנים מכל הזכויות האזרחיות :
    מקום עבודה , פנסיה , מגורים , טיפול רפואי חינם וכן הלאה וכן הלאה ….. אבל הסעיף החשוב ביותר הינו הזכות לבחור ולהבחר למוסדות השלטון .
    2. שאר האוכלוסיה הינם תושבים , אין להם זכות לבחור ולהבחר , והם צריכים לשלם על כל השירותים את מחירם המלא , אין סובסידיות ואין הטבות

    כה פשוט וכה הוגן

  25. בעד שרות אזרחי לכל תושבי המדינה באופן הכי פתוח שיש. הכוונה כולם תורמים שלש שנים אבל כל אחד בדרכו. שירות לאומי יכול להיות שירות לקהילה באופנים רבים החל משירות תעבורה ונקיון ועד שרות בחינוך ועבודה עם קשישים. הכל טוב מאד העיקר שהנתינה תהיה בדגל שלנו כמדינה. נתניה מייצרת מחוייבות ושייכות ואכפתיות ממש כמו עם שכנים בבנין או עם בני משפחה

  26. איזו הצדקה יכולה להיות לדרישה מערבים להתגייס כשהמדינה פוטרת באופן גורף את החרדים מגיוס? יש עדיפות למניעים דתיים על מניעים לאומיים להמנעות משרות? יש להציב דרישות שוויוניות בפני כל אזרחי המדינה, עם מגוון של אפשרויות שרות –
    אם צבאי ואם אזרחי מסוגים שונים.

  27. НЕТ, не должен служить.
    Он будет слишком уязвим и нестабилен.
    К нему первому обратяться террористы.
    На него с подозрением будут смотреть товарищи.
    Ему придеться "стрелять" по "своим", и он не сможет.
    В полиции он служить может, в армии нет

  28. אם ערבי ישראלי ירצה שכיפת ברזל תישלח טיל נגדי ליירוט בעיר שלו? אם כן האם לא סביר שיתגייס לצהל למשל לאפסנאות , תיקון רכב, נהגות ועוד כאלה שלא קשורים בלחימה אבל מסייעים גם ללוחמי כיפת ברזל, שאלה שצריכים להפנות אליהם.

  29. תגייס ערבים תקבל צבא ערבי!!!!! לאט לאט הם יתגייסו לצהל וישתלטו עליו, לא יעבור הרבה זמן וזה יהפוך לצבא ערבי, ולא ניתן יהיה להפעיל אותו נגד אחיו הפלסטינאים.
    אסור שכמות המוסלמים בצבא יעלה על אחוזים בודדים!!!!

  30. ערביי מדינת ישראל למעשה נקלעו למצב שנקרא מדינת ישראל. הם לא ביקשו את זה ולא רוצים את זה וזה לא משהו שהם ממש מבינים. אורך החיים בישובים ערביים, התרבות והקהילה לא מנסים ולא מסתירים את זה את זה שהם לא מנסים להשתלב בחברה הישראלית, שנתפסת בעיניים פולשת, כובשת ועוד.
    ערבי ישראלי לא ישיר את ההמנון, זהו ההמנון שמספר את קורותיו של העם היהודי שהוא אינו נמנה על בניו. ולכן, אין הנרטיב מתקשר לערבי הגר בישראל, להיפך הוא מתחבר הרבה יותר ומזדהה עם בני עמו הפלסטינים או אחת ממדינות האויב השכנות לנו.
    הגיוס לא יקרה ולא מבחירת ישראל שהוא לא יקרה אלא מבחירת הערבי שליבו עם עמו.
    ישראל היא לא מדינה שמבקשת למצוא פתרונות למצב המדיני הבלתי אפשרי בו היא מצויה ולכן הסטטוס קוו ימשך בכל מחיר קרי, ערבים וחרדים על גבי החברה הישראלית הרחבה. ביום שישראל תרצה באמת לפתור את המצב שהיא נמצאת בו היא תשליט גיוס על החרדים והערבים. אלה עיניהם יפקחו ואלה פשוט יברחו.

  31. יש לבטל גיוס חובה
    הצבא צריך להיות
    מתנדבים

    ותגמול ראוי
    צבא מילואים חובה לכל
    שבוע בשנה

  32. יש לחייב ערבים בשרות אזרחי מלא מקביל בזמן לשרות צבאי של אזרחים יהודים במדינה.
    כמו כן כל אזרח במדינה שלא ישרת שרות צבאי יחויב בשרות לאומי אזרחי.
    לא יתכן שיש אזרחים שלא משרתים את המדינה ונהנים משרותיה.
    יש כאן בוודאות מוחלטת הפלייה לרעה של יהודים המשרתים בצה"ל.
    המדינה תוכל לקבוע מקומות תעסוקה לעובדים אזרחיים, את השכר יאספו בקרן לטובת משרתי חובה בצה"ל ובמיוחד משרתים במילואים
    כול משרת במילואים ביחידות שדה וביחידות לוחמות אוויר,ים, קשר מודיעין ועוד

  33. I have been proudly described as a cynic and a courmadgeon for having a faulty vision wich things as they realy are, noas others think they ought to be.

    I listen to all those whom I call naive and overly liberal who refuse to see humans as they are – bad and cruel. These are the liberals who are too .
    'broadminde' to take even their own side in a fight.
    Yes, humans are divided into good and bad; choose your side. reality dictates that Arabs / Muslims are bad. Don't fool yourselves this is real. There should not be, nor can there be a coexistance. Arabs are there and we are here.
    There cannot be peace between two warring groups – period. And we are at war there will always be a winner and a looser. Which one do you want to be?

  34. אני חושב שצעירים ערבים שירצו בכך יכולים גם כיום להתגייס . יש כאלה . הם לא שונים בעיקרון מבדואים או דרוזים אם הם מוכיחים לויאליות. אבל אני חושב שלטובת האוכלוסיה הערבית עליהם לעשות שירות לאומי בבתי חולים , עזרה סוציאלית , וסוג של משמר אזרחי שישמור ויעשה סדר בישובים שלהם עםם כל רמת האלימות החריגה והמסוכנת . השאלה הגדולה היא , בכנות , האם משמר אזרחי כזה לא תהיה מפלצת שקמה על יוצרה , סליחה יל החשדנות . זו לא גזענות , זו הכרה במציאות , זו חברה שלא בהכרח מזדהה ען המדינה וזכותי כיהודי לנהוג בבחינת כבדהו וחשדהו .אני מעריך מאד את סך הכל של התנהגות החברה הערבית בישראל רוב הזמן רובם אזרחים נאמנים ומסורים , ועדיין , האלימות הגואה , הפגנות אלימות , וההתפרעויות במבצע חומת מגן לא מעוררים אמון , מצטער . יחד עם זאת נראה לי הגיוני שהם יפתרו את הקונפליקטים הפנימיים של אלימות , פשע , רצח נשים על רקע כבוד המשפחה וכיוצא בזה בעזרת הצעירעם שלהם ולא יצפו חעזרת המשטרה כי זו ממילא לא הוכיחה עצמה וגם הם עצמם לא מכבדים טותה

  35. ערבים ישראלים צריכים לבצע שרות לאומי משמעותי בקרב החברה היהודית ולא רק בחברה הערבית.
    השרות הלאומי יחבר את הערבים לחברה היהודית ולמדינה ויעורר שותפות וקרבה .

    לגבי הגיוס לצבא של ערבים ישראלים ,אני לא רואה סתירה במצב בו יצטרכו להילחם באחיהם בעזה .
    יהודים במלחמת העולם הראשונה נלחמו זה בזב במסגרת המדינה בה התגוררו,כלומר יהודים גרמנים נלחמו ביהודים צרפתים ,כל יהודי גילה נאמנות למדינה בה היה אזרח

  36. ישראל צריכה לטפל בכמה רבדים לפני שהיא דורשת ממוסלמי שגר בתחומה להתגייס,צריך לדאוג לנטרל את בעיית עזה בכך שעזה תהיה מקום נהדר לחעות בו עם תעסוקה רווחה ופרנסה,כשלעזה לא יהיו טענות כלפי ישראל ולא יגיעו משם מחבלים והסתות אז גם ערביי ישראל יוכלו להרגיש שזו מדינה שהם חבים לה ולא רק בעלי זכויות ויוכלו לתת שירות לאומי כלשהו,מפה ועד שיהודי יסמוך עליהם לחלוטין יעברו עוד מיליון שנה,אבל בואו נפרק את מקור הבעיה ומשם נמשיך פרה פרה,עזה תחילה חייבת להיות מקום מחיה טוב לתושביה,כל הבעיות מתחילות ונגמרות משם

  37. אתם רצים קדימה מבלי לטפל בשלבים שקודמים לשאלות שאתן שאלתם. 1. מהי מדינה יהודית? על מה היא מתבססת? שואה איחדה את מקימי המדינה בברית לעבודה משותפת שתוצאתה הייתה הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. עכשיו נשאלת השאלה, על מה מתבססת קיום המדינה? מהו ייעודה של המדינה? 2. אין למדינת ישראל חוקה שכלל אזרחיה מכירים אותה, מכבדים אותה ופועלים לקיומה. ישנם קבצי חוקים כתובים ולא כתובים, ששונות במהותם עבור קבוצות ("שבטים") שונות של אזרחים. וכאן הוואקום, ובו נכנס הגדרות לאומיות של קבוצות אחרות כמו הרעיון שמדינת ישראל הינו שטח כבוש על ידי יהודים. מספיק לראות את תהלוכה לציון שנה למבצע שומר חומות בלוד – דגלי פלסטין, ססמאות לאומיים הנוגדים את קיומה של מדינה יהודית בכלל. ואלו הם אזרחי מדינת ישראל, שאתם מציעים שילמדו את רזי המלחמה, רזי תעשייה בטחונית, לוחמה מיוחדת, הפעלת כלי טיס, כלי שריון וההנדסה, כלי שיט? אתם בטוחים? 3. בגלל שאין חוקה – אין גם חינוך אחיד: חינוך מוסלמי אינו מחנך לאהבת העם היהודי – תקראו חדית' ותכפילו את התוצאה ב100, תקבלו את רמת השנאה המושרשת כלפי העם היהודי. שריפת בתי הכנסת מדברת על הכל.
    4. תקימו משמר לאומי בו כל אזרח יהודי חייל בו, שכמות שלו ירתיע את אלו שירצו לפגוע בעם ישראל רק בגלל שהוא עם ישראל.
    5. יש מקרים בודדים בהם מוסלמים אוהבים ופועלים לטובת מדינת ישראל, אך במקום בו דת עולה על חשיבות הבית הלאומי לכל הדתות, שתומכות כעמודי יסוד את המדינה, את ייעודה ואת חוקותיה, כדוגמת העדה הדרוזית וחלק קטן יחסית של ערבים נוצרים,.
    מה לדעתכם יאחד את היהודים לעדותיה, החרדי, יהודי דתי-לאומי, יהודי מסורתי, יהודי חילוני, דרוזי, ערבי נוצרי, ערבי מוסלמי, צ'רקסי, צ'צ'ני, בדואי? מהו מחנה משותף בין כולם שהם יגידו – אנחנו ישראלים!!!! וישראל מעל לכל העדות!!!! מהו רעיון שלכם? ישנם מספר רעיונות על הגדרת הייעוד של מדינת ישראל אך צריך שמישהו ישמע אותותן.
    6. וזה רק אות הפתיחה, העבודה שנעשתה להקמת המדינה הוא כלום לעומת מה שיש לעשות כדי לשמר אותה. הסכנות ברורות כרעם ביום בהיר. אלו העומדים בתפקידים של מקבלי החלטות – אינם מצליחים למצוא את הדרך הנכונה לטפל בסכנות אלו. והמצב רק מתדרדר. טיפול רפואי טובה בזמן אך מצוינת בשעה אחת קודם.
    7. ואסיים בשאלה: איך אלו, ששירתו בסיירת מטכ"ל, טייסים, שלמדו תחקירים לאורך, לרוחב ולעומק, באותה יחידה, אינם מסוגלים לשבת כחברי אמת סביב שולחן אחד ולפתור בעיה ראשונה והחשובה ביותר – העדר אחדות?

  38. אני חושבת שכל אזרח במדינה מחוייב לשרת בצבא.
    מי שאינו מתאים ישרת בשרות לאומי.
    אני מאמינה שזה כלי שמלמד נתינה, לקיחת אחריות.
    הייתי רוצה שאנשים ישרתו לא רק בסביבה המוכרת להםוכך

  39. כשהחברה הערבית סובלת מבעיות קשות בתחום החינוך והרווחה היה ראוי להשתמש במשאב השירות הלאומי / אזרחי כדי לחזק אותה. ממש כמו שמתנדבות דתיות לאומיות מחזקות את מערכת החינוך הדתית לאומית (הפורמלית והלא פורמלית).

    חוק שמחייב איזשהו שירות היה מגביר את השוויון, את תחושת השייכות והמחוייבות והיה עוד צעד (גם אם לא גדול) בצמצום פערים.

    אין שום צורך או סבירות בשירות דווקא בצה"ל.

  40. ראשית, אם מתייחסים למקורות השמות – הרי שיהודי (שמקורו בשבט יהודה) וישראלי (שמקורו בצאצא משבטי ישראל (יעקב)) הינם שתי וערב, מה גם שסממני מדינת ישראל הינם מאפייני העם היהודי, דהיינו, דגל ישראלי על בסיס מראה הטלית, המנון ישראלי, הנושא את "הנפש היהודי", וכו'…מכאן, שהמושג יהודי, מבטאת לאום, אף לפני שהיא מבטאת שייכות לדת. בהקשר הזה, ערביי ישראל, שמקורם בחצי האי ערב, מזדהים על פי אמונתם ללאום הפלסטיני, שהינו לאום צעיר, אם בכלל, השרוי במאבק רצחני עם היהודים ששבו לנחלתם לאחר 2000 שנות גלות, במטרה מוצהרת להקים מדינת לאום יהודית, על רקע פריחת רעיון הלאומיות באירופה מהמאה ה 18 ולמעשה שקיים עד היום, למרות רוח השינוי של האיחוד האירופאי בתום מלחמת העולם השנייה. ההפרדה בין ערביי יהודה ושומרון וערביי ישראל הינה מלאכותית ונועדה לשרת תפיסה המאפשרת דו קיום בתוך מדינת ישראל בין יהודים וערבים, אשר יכולה תאורטית להתקיים רק לאחר הסכם פשרה/שלום בין היהודים לרשות הפלסטינית, לפיכך, לעניות דעתי, אין מקום לשלב ערבים בשירות צבאי, אלא רק במסגרת אזרחית, ומחבריי הערבים שדיברתי איתם על זה, חלקם מוכנים לשקול בחיוב צעד שכזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו

עוד במגזין

לוגו
דילוג לתוכן