עבודה על גשר בשבת

כדי לנהל דיון פרודוקטיבי בנושאים המצויים במחלוקת, על כל צד לבסס את טיעוניו שלו ולהכיר את טיעוני הצד שמנגד.

אז רגע לפני שאתם יוצאים להגן על העמדה שלכם בחירוף נפש, בדקו אם חשבתם לעומק על הטיעונים השונים הקשורים בה. אספנו לכם מקבץ טיעונים ראשוני, ונשמח אם תציעו טיעונים נוספים בתחתית מסמך זה.

 

[א] עבודה על גשר בשבת: נושאים הכרחיים לדיון

הנושאים הנדרשים לליבון בכדי לגבש עמדה בשאלה "האם המדינה צריכה לאפשר עבודה על גשר בשבת":

המתח בין הגדרת המדינה כיהודית ודמוקרטית:

  1. כיצד אתם מגדירים "ערכים יהודיים" וכיצד אתם מגדירים "ערכים דמוקרטיים"?
  2. האם לדעתכם יש התנגשות בין ערכים יהודיים לערכים דמוקרטיים?
  3. במידה שקיימת התנגשות – איזה ערך גובר לדעתך, ובאילו תנאים?

 

תפיסת השבת במרחב הציבורי:

  1. האם שמירה על צביון השבת היא ערך לאומי?
  2. במידה שהתשובה חיובית – האם המקור לכך הוא דתי, סוציאלי או שילוב שלהם?
  3. האם המודל הדתי-אורתודוקסי לצביון השבת הוא המודל היחיד שיש?
  4. כיצד לדעתכם צריך להיראות" צביון השבת" במדינת ישראל?

 

יחסי דת ומדינה:

  1. האם הדת והמדינה צריכות להתנתק זו מזו?
  2. האם המדינה צריכה לנתק ממנה גם היבטים של מורשת ישראל, אף אם אלה גם בעלי אופי דתי?
  3. האם יש מודל כלשהו שבו הדת והמדינה יכולות לחיות בשלום זו עם זו?

 

סובלנות וקבלת האחר:

  1. מה ההבדל בין פלורליזם לסובלנות?
  2. עד איזה גבול עליי להתפשר על הערכים שלי במחיר קבלת האחר?
  3. האם סובלנות כלפי הדת פוגעת בזהות החילונית?
  4. כולם מדברים על "פגיעה ברגשות הדתיים". האם יש גם דבר כזה "פגיעה ברגשות חילוניים"?

 

[ב] שאלון מיקוד דעה

אם עמדתכם היא בעד עבודה על גשר בשבת – שאלו את עצמכם:

  • במידה שאפשר לבנות את הגשר בלילות אמצע השבוע ללא הפרעה לתנועה ולתושבים – האם דעתך הייתה משתנה?
  • במידה שהנימוק להתנגדות לעבודה על גשר בשבת הייתה מסיבות סוציאליות ולא דתיות (פגיעה במנוחת הפועלים, למשל) – האם דעתך הייתה משתנה?
  • במידה שההתנגדות לבניית הגשר הייתה מנימוקים של שיקולים ירוקים (פגיעה באיכות הסביבה) – האם דעתך הייתה משתנה?
  • במידה שהגשר היה ממוקם בלב שכונה חרדית – האם דעתך הייתה משתנה?
  • במידה שהסוגיה הייתה מובילה בוודאות להפלת הממשלה או למלחמת אחים – האם דעתך הייתה משתנה?
  • האם לדעתך יש משמעות כלשהי לשמירה על צביון שונה לשבת משאר ימות השבוע, במרחב הציבורי?
  • כיצד לדעתך מרגיש מי שהפרקטיקה ההלכתית של השבת קרובה מאוד לליבו, כאשר המדינה מחליטה על עבודה בשבת?
  • האם חל שינוי כלשהו בעמדתכם, או באופן הצגת הטיעון שלכם, לאחר שעניתם על השאלות?

 

אם עמדתכם היא נגד עבודה על גשר בשבת – שאלו את עצמכם:

  • במידה שהעבודה על הגשר בשבת תגרום לסיכון לחיי אדם – האם דעתך הייתה משתנה?
  • במידה שהעבודה הייתה מבוצעת על ידי לא יהודים – האם דעתך הייתה משתנה?
  • לו הייתה סכנה ודאית לפריצה של הפגנות אלימות בעקבות ההתנגדות שלכם – האם הייתם משנים את דעתכם?
  • במידה שהגשר היה ממוקם בלב שכונה חילונית – האם דעתך הייתה משתנה?
  • במידה שההתנגדות שלכם הייתה מובילה בוודאות להפלת הממשלה – האם עדיין הייתם מתנגדים?
  • האם ההתנגדות שלכם נובעת ממניעים דתיים או ממניעים אידיאולוגיים?
  • כיצד לדעתך מרגיש אדם שצביון שבת התואם את הפרקטיקה ההלכתית אינו מדבר אליו, ונוחות חייו נפגמת עקב עבודה על הגשר שלא בשבת?
  • האם חל שינוי כלשהו בעמדתכם לאחר שעניתם על השאלות?

 

עברתם על הטיעונים השונים? חידדתם את העמדות? עלו בראשכם טיעונים נוספים שיש לחדד? מצוין:

  • שתפו אותנו בתגובות – מה הטיעונים הנוספים שאתם מציעים?
  • שתפו את המסמך עם חבר שחושב אחרת מכם – וצרו דיון משותף.

תגובה אחת

  1. לדעתי, על האחראים להתחשב בכל הדילמות שהעלתה לעיל ולשתף בדיונים את ראשי הקהילה החרדית במידה ומדובר באיזור חרדי וכנ״ל גם באיזור חילוני. כאשר מקבלים את שיתוף הפעולה של התושבים המקומיים ומנטרלים התערבות חיצונית שהיא בדרך כלל אינטרסנטית ההצלחה בהסכמה כללית עולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף ושליחה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

עוד במגזין

מי אנחנו?

הקונגרס הישראלי הוא מיזם משותף של אנשי אקדמיה, עסקים ופעילים בולטים בציבוריות הישראלית, שהוקם במטרה לתת מענה לאתגר המרכזי של החברה הישראלית כיום: המתח המתמשך בין זהותה היהודית לזהותה הדמוקרטית של המדינה. אנו מאמינים כי המפתח לגישור על המתח היסודי הזה הוא תהליך ציבורי רחב היקף של בניית הסכמות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print