המפגש השלישי של תוכנית התיכונים למנהיגות במשפט לבתי ספר ערביים ויהודיים עסק בנישואים ובגירושים במדינת ישראל. מטרותיה של התוכנית הן להעמיק את הידע על רעיון המדינה היהודית והדמוקרטית, לחשוף את התלמידים לאופיו של השיח המשפטי-חוקתי, לפתח תרבות של דיון תוך התמודדות עם נקודות מבט שונות ועבודה משותפת על מחלוקות זהותיות עמוקות, ולערוך היכרות בלתי אמצעית בין תלמידי תיכון מדתות אחרות תוך כדי עבודה משותפת.

בתחילת המפגש התלמידים למדו מדפי מקורות והכירו את פסקי הדין החשובים בנושא נישואים וגירושים בישראל. לאחר מכן הם התכנסו למליאה המרכזית, ושם שמעו הרצאה מפיהם של הקאדי זיאד הוואני מבית הדין השרעי לערעורים ושל פרופ' שחר ליפשיץ, ראש מרכז מנומדין למשפט יהודי ודמוקרטי מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן וממייסדי הקונגרס הישראלי. שניהם דיברו עם התלמידים על כך שהנישואים והגירושים בישראל הם על פי החוקים הדתיים, על המשמעויות הנובעות מכך ועל תופעות הלוואי הנובעות מכך דוגמת סרבנות גט.

לאחר ההרצאה התפצלו התלמידים לקבוצות דיון מעורבות של תלמידים מבתי הספר היהודיים והערביים, שם שוחחו על החוק הקיים בנוגע לנישואים ולגירושים בישראל ועל האפשרויות שעומדות בפני מי שמעוניינים להתחתן. הדיון הוביל לשיחה ערה בין התלמידים על מנהגי החתונות השונים בין יהודים וערבים ואפילו בין המגזרים והעדות השונים.

"התלמידים התעניינו במנהגים של חבריהם לקבוצה, וצפו שאלות מעניינות על מנהגים שונים בחתונות יהודיות ומוסלמיות", שיתפה אותנו ענבל מדינה, סטודנטית בפקולטה למשפטים בבר-אילן ומדריכה בתוכנית. "באחת ההפסקות, התלמידים הדתיים היהודים התפללו תפילת מנחה, והתגובות מהתלמידים הערבים היו שהם בפעם הראשונה רואים יהודים מתפללים וגם על זה התפתחה ביניהם שיחה מעניינת".

"לא ציפיתי שהתוכנית תהיה עד כדי כך משמעותית עבורי", שיתפה רהף שאהין, סטודנטית בפקולטה למשפטים בבר-אילן ומדריכה בתוכנית. "התוכנית מעידה עד כמה רב המשותף על השונה, ועל כך שאנשים רוצים להכיר זה את זה ולא להישאר עם סטריאוטיפים. אחד הדברים החשובים בתוכנית זה שהיא מאפשרת לנו ולתלמידים את ההיכרות הזו. זו התחלה של חיים משותפים".

המפגש הבא יעסוק בזכויות קבוצתיות בישראל.

דילוג לתוכן