המפגש השני של תוכנית התיכונים למנהיגות במשפט לבתי ספר ערביים ויהודיים עסק בנושא של מדינת ישראל כמדינת לאום. במליאה המרכזית שמעו התלמידים הרצאה של עופר זלצברג, מנהל תוכנית המזרח התיכון במכון הרברט קלמן להתמרת סכסוכים, שדיבר עם התלמידים על הקושי והמתחים הטמונים בחיים במשותפים בארץ.

לאחר ההרצאה נחלקו התלמידים לקבוצות דיון מעורבות של תלמידים מבתי הספר היהודיים והערביים בנושא זה, והצליחו, על אף הנושא הטעון, לנהל שיחה מכבדת וכנה.

פעילות קבוצתית נוספת כללה סקירה היסטורית של הנקודות שבהן התבטא המתח בין היהודי לדמוקרטי בישראל. בסוף הסקירה למדו התלמידים על חוק הלאום ועל ההנכחה שלו את מדינת ישראל כמדינה הן יהודית והן דמוקרטית מצד אחד, ואת התעדוף שיש בחוק לעלייה יהודית מן הצד השני. התלמידים התדיינו זה עם זה על השאלה מה הם היו מוסיפים לחוק הלאום המקורי והעלו דעות מגוונות.

"עבור רבים מבני הנוער זו הייתה הפעם הראשונה שבה הם פגשו נערים בגילם מהמגזר השני, ובכל זאת הם ניהלו שיח מכבד והכירו זה את זה", שיתפה אותנו שיר קולברג, מדריכה בתוכנית. "בתוך כל המורכבות של העיסוק בנושאים הטעונים הללו, וגם כשהיה להם קשה לבטא את עצמם, ככל שהדיון העמיק הם הצליחו לבטא דעות אותנטיות וכנות, ולא רק חזרו על הדעות המוכרות ששמעו בבית". "למרות הקושי בשפה היה שיח מכבד", הסכימה איתה לין זועבי, המדריכה השותפה בקבוצה. "דווקא זאת הייתה הזדמנות להכיר זה את זה".

המפגש הבא יעסוק בסוגיית הנישואים והגירושים בישראל.

דילוג לתוכן